12 mars 2013

Det är lika svårt att vara Ken som Barbie.

Det cirkulerar bilder på "heta killar" utan tröja med tvättbräda och feta biceps men det pågår knappt diskussioner om hur män blir "sexifierade" i media och liknande. David Beckham's H&M reklam sätter ett ideal på hur killar ska se ut för att vara extra snygga. Det pågår knappt diskussioner om hur ansträngande det faktiskt är att bygga upp dessa muskler och klara av en stadig diet för detta. Det pågår knappt diskussioner om ätstörningar bland män. Det pågår inte alls några "big is beautiful" kampanjer för män. Personligen så ser jag oftare smala "snygga" killar med överviktiga och "fula" tjejer än tvärtom. Är verkligen utseende-hysterin bara en kvinnlig grej? Nej det är det inte. Killar kämpar precis likadant med att passa in och se bra ut som tjejer. Vilka killar ser ut som David Beckham, Johnny Depp, Orlando Bloom eller Brad Pitt idag?

Det ska jämt pratas om hur kvinnor ser ut utan smink och att alla kvinnor är vackra trots allting blablablba... mitt inlägg om bröst tog upp lite grann om ämnet. Men männen då? Vem bryr sig om männen? Det finns lika mycket ideal och förväntningar på "hur en riktig man ska vara" som det gör för kvinnor, nästan mer idag? En riktig man ska hålla upp dörren, kunna snickra ihop en stol från IKEA utan något som helst papper på hur man gör, dricka bärs, vara stark och ha muskler, kunna försvara din kvinna från rånare och vara riktigt jävla macho. Hur många såna typiskt män känner du? Tror du att dom ÄR såna av naturen precis som kvinnor är duktiga på laga mat, barnuppfostran och sticka? Nej probably not.Det som jag märkt nu speciellt över internet att det är smala killar eller smala muskulösa killar som är "the thing" idag. Smala killar är snyggast, inte biffiga killar. Det finns trender för killar mer precis som för tjejer.

Jag är helt för kvinnliga rättigheter, varför skulle jag tycka annat, jag är kvinna! Jag vill att kvinnor ska ha lika mycket rättigheter som män men jag tycker också tvärtom och jag tycker att det i vissa fall faktiskt är männen som trycks ner och inte kvinnorna. Båda könen behöver veta att de duger oavsett kroppstyp eller hårfärg/skäggväxt till exempel. Självklart trycks kvinnor också ner men egentligen, i stort sett bara av andra kvinnor. Män trycks ner oftare av kvinnor än män. Jag vet inte om det är sant men jag har personligen märkt detta och tycker att det är ett problem.

Till slut vill jag bara säga till alla män där ute; Hur man än ser ut så är man vacker, det finns alltid någon som älskar ju din kroppstyp och ditt utseende precis som de finns folk som kanske inte gör det. Det är okej att inte passa in i normen på hur en man ska vara och det kommer komma någon som älskar alla dina egenskaper + ditt utseende någon dag. Man behöver inte vara muskulös för att vara snygg, eller smal, eller problemfri hy, eller ha stor kuk, eller en fast liten rumpa och breda axlar...

-------------------------------------------------------------------------------

Känner du dig träffad av detta inlägget? Läs här innan du bestämmer dig för att bli sur på mig eller bli ledsen.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar